Wat zijn Metatags

Wat zijn Metatags

Wat zijn Metatags: Metatags zijn korte ‘beschrijvende’ stukjes code die zijn opgenomen in de HTML van een webpagina. Ze bevatten informatie over de inhoud van de pagina. Deze tags worden gebruikt door zoekmachines om te bepalen waar de webpagina over gaat en welke informatie erop staat. Elke webpagina heeft zijn eigen (unieke) metatags. Hierdoor kunnen zoekmachines de webpagina beter indexeren en krijgen gebruikers betere zoekresultaten te zien als ze zoeken in Google.

Er zijn verschillende soorten metatags die gebruikt kunnen worden. Elke metatag heeft een eigen functie. Hieronder volgt een overzicht met de belangrijkste metatags en hun functies:

  1. De title tag, meta title of <title>: De title tag is de belangrijkste metatag op een webpagina. Het is ook het stukje tekst dat bovenaan de browserbalk wordt weergegeven en de tekst die wordt weergegeven in de zoekresultaten bij b..v. Google. De title tag moet kort en beschrijvend zijn en moet de belangrijkste zoekwoorden bevatten die de inhoud van de webpagina beschrijven. Voor de meta title geldt het maximum van 65 karakters lang (568 pixels), maar kies voor de veiligheid een maximale lengte van 60 karakters (dat is dus inclusief spaties). Dan zit je altijd goed!
  2. De description tag, meta bescription of <meta name=”description” content=”…”>: De description tag geeft een korte beschrijving van de inhoud van de pagina en wordt vaak weergegeven onder de titel in de zoekresultaten. Het is belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden in de description tag op te nemen en ervoor te zorgen dat de beschrijving aantrekkelijk genoeg is om gebruikers te laten doorklikken naar de pagina. Meta descriptions worden afgekapt als ze te lang zijn. Als vuistregel kun je het beste 120 tot maximaal 160 tekens gebruiken (dus inclusief spaties), met de belangrijkste informatie en het zoekwoord in de eerste 120 tekens. Vaak wordt bij mobiele zoekresultaten namelijk alleen de eerste 120 tekens getoond.
  3. Keywords tag: De keywords tag is een metatag die vroeger veel werd gebruikt om zoekwoorden op te nemen die relevant waren voor de inhoud van de pagina. Tegenwoordig wordt de keywords tag echter niet meer gebruikt, omdat zoekmachines nu meer kijken naar de inhoud van de pagina zelf om te bepalen waar de pagina over gaat.
  4. Robots tag: De robots tag geeft zoekmachines instructies over hoe ze de pagina moeten indexeren. Bijvoorbeeld, of de pagina wel of niet geïndexeerd moet worden, of zoekmachines wel of niet links mogen volgen op de pagina, enzovoort.
  5. Canonical tag: De canonical tag wordt gebruikt om aan te geven welke pagina de originele versie is van een pagina met dezelfde of vergelijkbare inhoud. Dit is handig in gevallen waarin er meerdere versies van dezelfde pagina bestaan, bijvoorbeeld wanneer een pagina op verschillende manieren kan worden bereikt.
  6. Open Graph tags: Open Graph-tags zijn specifieke metatags die worden gebruikt om gestructureerde gegevens over uw webpagina te bieden voor sociale media-platforms zoals Facebook. Door og-tags te gebruiken, zoals og:title, og:description, og:image, en og:url, kunt u de manier waarop uw webpagina wordt weergegeven en gedeeld op sociale media-platforms optimaliseren en verbeteren.
  7. De viewport metatag is essentieel voor responsive webdesign. Het geeft aan hoe de pagina op verschillende apparaten, zoals mobiele telefoons en tablets, moet worden weergegeven.

Het gebruik van metatags in jouw website is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de zoekmachines de inhoud van een pagina goed kunnen begrijpen en kunnen indexeren. Wel is het goed om te weten dat metatags niet de enige (ranking) factor is die bepaalt hoe een pagina gerankt wordt in Google!

 .

Hulp nodig met jouw SEO?

Zoek je een SEO specialist? Een betaalbare zelfstandige? Die je kan helpen met jouw SEO?

Stuur mij een mailtje en ik zal jouw huidige website en (SEO) aanpak bekijken. Daarna stuur ik je een vrijblijvend optimalisatie voorstel toe.

Wie ben ik?Wat zijn Metatags
Door mijn brede kennis en 22 jaar ervaring met internetmarketing, online media, programma’s en technieken, kan ik je helpen om de zoekmachine optimalisatie binnen jouw bedrijf te verbeteren. Hierdoor kan jouw bedrijf maximaal profiteren van de mogelijkheden en kansen binnen Google!

Tjeerd Engel
Gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie – SEO

.

SEO Offerte aanvragen

Door Tjeerd Engel

Als ZZP’er help ik bedrijven met het opzetten, verbeteren en/of onderhouden van hun website en SEO. Mijn 22 jaar kennis en ervaring als Internet Marketeer pas ik toe bij het bouwen van nieuwe WordPress websites en zoekmachine optimalisatie (SEO). Denk jij als ondernemer meer uit jouw website te kunnen halen of vind jij SEO ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe of wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail: info@tjeerdengel.nl of bel mij via 06 - 119 52 361