zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoordenonderzoek (ook wel keyword research genoemd) is een belangrijk onderdeel binnen het uitvoeren van de SEO (zoekmachine optimalisatie) . Bij het zoekwoordenonderzoek wordt geanalyseerd welke zoekwoorden en zoektermen mensen/potentiële bezoekers gebruiken om bepaalde informatie, producten of diensten te vinden via zoekmachines zoals Google. Het doel van een zoekwoordenonderzoek is om te bepalen welke zoekwoorden voor jouw website relevant zijn, zodat deze kunnen worden geoptimaliseerd om beter zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Het uiteindelijke doel is om zo meer organisch verkeer te genereren.

Een zoekwoorden onderzoek kan de basis vormen voor het ontwikkelen van een effectieve SEO-strategie. Het kan helpen om:

  • De doelgroep beter te begrijpen
  • Inhoud te creëren die aansluit op de behoeften van jouw doelgroep
  • De website goed te optimaliseren voor zoekmachines
  • Een hogere positie in zoekresultaten te behalen

Hieronder beschrijf ik enkele stappen die je kunt volgen bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek:

  1. Definieer je doelgroep

Voordat je begint met het zoeken naar effectieve zoekwoorden, is het belangrijk om te begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften zijn. Dit zal je helpen bij het bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf of website. Stel jezelf vragen zoals: Wie is mijn doelgroep? Wat zijn hun interesses? Waar zijn ze naar op zoek?

  1. Gebruik zoekwoordplanners

Er zijn verschillende gratis en betaalde zoekwoordplanners beschikbaar die je kunt gebruiken om ideeën voor zoekwoorden te vinden. Google Keyword Planner is een van de meest gebruikte zoekwoordplanners en is gratis te gebruiken. Andere populaire zoekwoordplanners zijn Ahrefs, SEMrush en Moz.

  1. Maak een lijst van zoekwoorden

Maak een lijst van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf of website. Gebruik de zoekwoordplanners om zoekwoorden te vinden en voeg ook zoekwoorden toe die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf of website. Gebruik bijvoorbeeld synoniemen, alternatieve spellingen en variaties op de zoekwoorden.

  1. Analyseer de zoekwoorden

Nadat je een lijst van belangrijke zoekwoorden hebt gemaakt, is het goed om die verder te analyseren. Welke zoekwoorden zijn het meest relevant en hebben de meeste potentie om (kwalitatief) verkeer naar jouw website te genereren. Hieronder vind je enkele factoren die je kunt gebruiken om de zoekwoorden te analyseren:

    • Zoekvolume: Het zoekvolume verwijst naar het aantal keren dat een zoekwoord wordt gezocht in een bepaalde periode, bijvoorbeeld per maand of per jaar binnen de zoekmachine. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben potentieel veel verkeer, maar zijn vaak ook veel competitiever (hoge concurrentie) en dus veel moeilijker om op te ranken.
    • Concurrentie: De concurrentie verwijst naar het aantal andere websites dat probeert ’te ranken’ op hetzelfde zoekwoord. Zoekwoorden met een hoge concurrentie zijn meestal moeilijker om op re scoren dan zoekwoorden met een lage concurrentie.
    • Relevantie: Het is belangrijk om te beoordelen of de zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf of website (het heeft geen zin om verkeer vanuit de zoekmachine naar je website te ‘lokken’ op zoekwoorden die niet gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten.

 .

Hulp nodig voor het doorvoeren van jouw SEO?

Zoek je hulp van een SEO specialist? Een betaalbare zelfstandige die je kan helpen met jouw SEO?

Stuur mij een mailtje en ik zal jouw huidige website en (SEO) aanpak bekijken. Daarna stuur ik je een vrijblijvend optimalisatie voorstel toe.

Wie ben ik?zoekwoorden onderzoek
Door mijn brede kennis en 25 jaar ervaring met internetmarketing, online media, programma’s en technieken, kan ik je helpen om de zoekmachine optimalisatie binnen jouw bedrijf te verbeteren. Hierdoor kan jouw bedrijf maximaal profiteren van de mogelijkheden en kansen binnen Google!

Tjeerd Engel
Gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie – SEO

.

SEO Offerte aanvragen

Door Tjeerd Engel

Als ZZP’er help ik bedrijven met het opzetten, verbeteren en/of onderhouden van hun website en SEO. Mijn 25 jaar kennis en ervaring als Internet Marketeer pas ik toe bij het bouwen van nieuwe WordPress websites en zoekmachine optimalisatie (SEO).Denk jij als ondernemer meer uit jouw website te kunnen halen of vind jij SEO ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten hoe of wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail: info@tjeerdengel.nl of bel mij via 06 - 119 52 361

× Hoe kan ik je helpen?